seizoen 2011 in het kort.

02-01-2012 00:00

 

Op mijn vorige weblog had ik alle wedstrijden van Joris en Tommie gepubliceerd...helaas is alles weg. In het kort zal ik even vertellen wat er afgelopen jaar is gebeurd. Iubdan (Joris) begon aan vankelijk redelijk maar liep thuis een teenblessure op. Terwijl Iubdan dus stil lag kon ik met Ilja (Tommie) beginnen met hem baanklaar te maken. Het is nog april en we hadden nog een heel jar voor de boeg. Maar plots wilde Ilja niet meer uit het starthok komen en zat trillend van angst op z'n kontje in het hok...heel zielig. Ergens moet hij dus een slechte ervaring opgelopen hebben met de startklep. Het was wel duidelijk dat Ilja het probleem niet alleen op kon lossen. Mijn idee was het om Ilja met een andere hond te starten om hem daarmee het hok uit te lokken...dit vond de vereniging Midland geen goed idee. Dus wij naar Jubbega. Ik had met een vriendin afgesproken dat haar teefje met Ilja zou starten......En ja hoor...daar was hij weer. Ik was zó ontzettend blij en Ilja ook. Elke start daarna ging het beter en zo kon hij in mei zijn licentie halen. Iubdan was inmiddels nog steeds niet 100%, maar ik wilde graag met hem de FCI 100 jarig jubileum-ren lopen in Munster. Deze wordt op zand gelopen en dat zou beter zijn voor zijn teentje.

Deze wedstrijd is achteraf de enigste wedstrijd die Iubdan goed heeft gelopen. Er waren 43 reuen aan de start. In de eerste serie trof hij regerend Europees kampioen Victor. Deze bleef hij lang voor, maar Iubdan werd toch twee. Daar hij lang geblesseerd was geweest en nooit meer had getraind gaf ik hem geen tweede kans zich voor de halve finale te plaatsen. Hij had nu de twaalfde tijd en  er gingen 18 reuen door. Het werd steeds warmer en ik was blij met m'n beslissing daar Iubdan alles had gegeven en nog niet hersteld was. Uiteindelijk had hij de 17de of 18de tijd. In de halve finale had hij hok 6....maar met een fenominale pitstart kwam hij snel op kop te liggen. Weer werd hij tweede achter Gorki. In de finale kwam hij niet los van de anderen en liep Gorki ook nog eens finaal over z'n rugje heen...Iubdan werd laatste. Maar perfect gelopen tussen al deze kanjers van Europa.

Het ging daarna niet meer goed met hem, of het geestelijk of lichamelijk was, was moeilijk te zeggen. In augustus liep hij alweer zijn teentje dik. Hetzelfde teentje maar deze keer was hij nu wel erg dik. Iubdan heeft verder niet meer gelopen in 2011.

Ilja liep in een paar wedstrijden naar de A-kl. De Midzomeravondren wist hij prachtig te winnen in Lelystad. Naar verhouding kwam hij heel wat eerder in A-kl dan Iubdan, en voor Ilja is het dus duidelijk te zwaar. Hoe het dit jaar allemaal zal lopen, hoop ik op dit weblog bij te houden.

Al met al een behoorlijk pechjaar...het kan in 2012 alleen maar beter.

Hieronder wat foto's van mijn kanjers

Boven: Iubdan  aan kop in de halve finale van de FCI-Jubileumren

Onder: Iubdan laatste...maar ook veruit de kleinste

Boven : Ilja onder rood

Onder: Samen met Ilja wachten voor het starthok

Onder: Ilja winnaar Midzomeravondren

Aankomende zondag eerst maar de nieuwjaars receptie op de nieuwe baan van Amsterdam. Ik heb er zin in.