Eerste training van mijn honden en van Amsterdam

22-01-2012 14:35

Terwijl de dag bij ons droog begon, kregen we onderweg naar Amsterdam wel met erg veel regen te doen. Niet leuk ,dacht ik, maar we zien wel. Op de baan aangekomen regende het nog steeds, maar toen het droog werd zijn we met Roi, Iubdan en Ilja en rondje rond de baan gaan lopen. Nergens stonden er plassen, maar waar voetstappen waren kon je zien dat je nog diep in het zand kon zakken.

Vandaag moesten de nodige dingen nog uitgeprobeerd worden. Wanneer moet de klep open, ivm het zicht op de haas van de honden. Een nieuwe draaier moest ervaring opdoen enz. Staat het starthok goed op de baan tov de eerste bocht. Dit laatste moest Iubdan uitproberen, er was nog geen hond uit hok6 gestart. Iubdan erin, maar gleed onderuit, onder de klep, naar buiten toe. De rit erna was Ilja aan de beurt, die nog geen rail ervaring heeft. Hij deed het goed in het hok, kwam er erg goed uit en op het moment dat ik heel blij: PERFECT!!! riep, ging Ilja stil staan. Hij draaide zich naar het starthok, maar bedacht zich toch en ging alsnog achter de haas aan. Foutje van mij!!!! Na bijna 30 ritten was de eerste omloop voorbij en bleek de snelste tijd toch voor Iubdan...ondanks z'n glijpartij: 24.2. De baan is dus super zwaar. Niet alleen met water doordrenkt, maar ook erg rul. Nog helemaal niet ingeklonken. Ilja z'n tijd was natuurlijk helemaal zoek.

Roi hadden we ook meegenomen, en omdat Roi een stayer, galgo Español, is gaven we hem gelijk 2 rondjes achter elkaar. Aan het commentaar te horen, blijkt niet iedereen geloof ik te weten wat een stayer is. Lichamelijk is dit een fluitje van een cent voor hem....echter hoe houd je hem gemotiveerd....dat is een groter probleem. Maar Roi ging twee keer rond en had de bek dicht....zoals het hoort bij een galgo Español.

Ik gaf de honden geen tweede run omdat ik dat wel erg zwaar vond, niet alleen omdat het de eerste training is, maar ook bleek uit de tijd, van alle honden!, dat het heel hard werken was. We hebben tenslotte nog een heel seizoen voor de boeg.